Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(4)
Forma i typ
Filmy i seriale
(2)
Czasopisma
(1)
Książki
(1)
Dostępność
dostępne
(3)
Placówka
Wypożyczalnia
(3)
Autor
Blaschke Bartosz (1974-)
(1)
Bochniak Tomasz (1987-)
(1)
Cybulski Zbigniew (1927-1967)
(1)
Grudziel Filip
(1)
Grzybowski Michał (1979-)
(1)
Kapeniak Szymon (1975-)
(1)
Kawalerowicz Jerzy (1922-2007)
(1)
Laskowski Jan (1928-2014)
(1)
Lorenc Maciej (1984-)
(1)
Lutowski Jerzy (1923-1985)
(1)
Mkhitaryan Vahram (1977-)
(1)
Molski Leszek
(1)
Moult-Milewska Tessa (1990-)
(1)
Niemczyk Leon (1923-2006)
(1)
Nowak Marcin film
(1)
Popławska Julia (1973-)
(1)
Shuty Sławomir (1973-)
(1)
Skibińska Paulina (1987-)
(1)
Winnicka Lucyna (1928-2013)
(1)
Wójciuk Michał Tomasz (1980- )
(1)
Żmuda Bartłomiej (1981-)
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
2010 - 2019
(3)
Kraj wydania
Polska
(4)
Język
polski
(4)
Temat
Etiudy szkolne (DVD)
(1)
Film polski
(1)
Filmowcy polscy
(1)
Filmy animowane (DVD)
(1)
Filmy dokumentalne (DVD)
(1)
Temat: czas
1901-2000
(1)
1939-1945
(1)
Gatunek
Film polski
(2)
Czasopismo filmowe
(1)
Dramat filmowy
(1)
Film
(1)
Film dokumentalny
(1)
Film fabularny
(1)
Film psychologiczny
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(1)
Kultura i sztuka
(1)
4 wyniki Filtruj
Film
DVD
W koszyku
Pociąg / reżyseria Jerzy Kawalerowicz. - Warszawa : Stowarzyszenie Filmowców Polskich, 2022. - 1 dysk optyczny (DVD) (93 min) ; 12 cm.
Jerzy (Leon Niemczyk) i Marta (Lucyna Winnicka) spotykają się w pociągu jadącym z Helu do Warszawy. W pociągu brakuje wolnych miejsc, przez co oboje zmuszeni są do odbycia podróży w jednym przedziale. Mimo że każde z nich wolałoby tą podróż spędzić w samotności, z biegiem czasu między parą czterdziestolatków stopniowo nawiązuje się rozmowa. Szorstkość i uroda Marty fascynuje jej współpasażera, a on uwodzi tajemniczością. Ona ma za sobą uczuciowy dramat, on – z zawodu chirurg – nie może się otrząsnąć po śmierci pacjentki na stole operacyjnym. W tytułowym pociągu spotyka się cała plejada drugoplanowych postaci: opryskliwa konduktorka, zakochany w Marcie Staszek (Zbigniew Cybulski), stary adwokat z żoną-kokietką, flirtujący kierownik pociągu i ksiądz. Kiedy podróżni dowiadują się, że w ich pociągu najprawdopodobniej znajduje się sprawca głośnego morderstwa, zaczyna się polowanie na winnego. Jerzy Kawalerowicz mówił przed laty o swoim filmie: Ten film mówi o głodzie, o tęsknocie uczuć, niekoniecznie zresztą miłosnych. Dziewczyna odczuwa niedosyt życia, u mężczyzny - pod jej wpływem - rodzi się samotność. Każdy człowiek jest w pewnym sensie niezadowolony z tego, co ma, i zostawia sobie jakąś furtkę, jakąś niejasną perspektywę. Tą tęsknotą uczuć zostali obdarzeni wszyscy bohaterowie "Pociągu". Nastąpił niejako podział jednego melodramatu na wiele osób. Reżyser opowiadał Bartoszowi Michalakowi i Łukaszowi Figielskiemu, autorom książki "Prywatna historia kina polskiego": Pomysł scenariusza "Pociągu" narodził się z mojej przygody w pociągu na trasie między Warszawą a Szczecinem. Znalazłem się w sytuacji, kiedy nie było już miejscówek, więc konduktor postanowił umieścić mnie w przedziale, który wydawał się pusty. Właścicielka biletu na to miejsce zjawiła się w ostatniej chwili, kiedy ja już się zagospodarowałem. Zaczęła się dziwna noc – przegadałem z tą panią parę dobrych godzin. Opowiadała mi swoje życie, a ja głównie słuchałem prawie nie mówiąc nic o sobie. I z tego powstał pomysł "Pociągu". Kawalerowicz opowiedział tę historię Janowi Lutowskiemu, przyszłemu operatorowi filmu i jednemu ze swych najbliższych współpracowników, a z banalnej scenki powstał scenariusz 90-minutowego filmu. "Tytułowy pociąg przerodził się w metaforę naszej drogi życiowej, która skądś dokądś wiedzie" – mówiła po latach Lucyna Winnicka, żona reżysera i odtwórczyni roli Marty. Sam reżyser po latach wspominał recepcję swojego obrazu: "Pociąg" był wielkim zaskoczeniem dla kierownictwa kinematografii. To był taki film, który do niczego nie przystawał. Ani do neorealizmu, ani do tej klasyki rosyjskiej, wtedy sowieckiej, gdzie każda sprawa musiała być w jakiś sposób usprawiedliwiona. To było takie opowiadanie, nie wiadomo, z nieba. I wydaje mi się, że to jest zaletą tego filmu: on nie był podporządkowany żadnym reminiscencjom wojny, była tylko sprawa ludzka. Recenzenci rozpisywali się o "wirtuozerskim popisie realizacyjnym", "wnikliwych portretach psychologicznych bohaterów" czy "nadaniu banalnym zdarzeniom wymiaru uniwersalnego". Widziano w "Pociągu" szlachetne wpływy neorealizmu i styl opowiadania właściwy późniejszym filmom francuskiej Nowej Fali. Chwalono także aktorów: powściągliwego Leona Niemczyka, Lucynę Winnicką, która w "Pociągu" stworzyła jedną ze swych życiowych kreacji i Zbigniewa Cybulskiego, aktorski symbol epoki. W 1960 roku obraz Kawalerowicza otrzymał Złotą Kaczkę dla najlepszego polskiego filmu, a rok wcześniej podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji Lucyna Winnicka otrzymała wyróżnienie specjalne dla najlepszej aktorki. Film Kawalerowicza intrygował moralną dwuznacznością i przewrotnym potraktowaniem problemu winy i kary. Był nieoczywistym portretem społeczeństwa "w pigułce" podobnym do tego, jaki cztery lata później w "Senniku współczesnym"(i jego ekranizacji "Salcie" z 1965 roku) kreślił Tadeusz Konwicki, jeden z najbliższych współpracowników Jerzego Kawalerowicza. Portret mało optymistyczny, bo w "Pociągu" ludzką zbiorowość cechują przede wszystkim okrucieństwo i agresywna bezmyślność potęgująca się w tłumie. "Pociąg", 1959 r. Reżyseria: Jerzy Kawalerowicz, Scenariusz: Jerzy Lutowski, Jerzy Kawalerowicz. Zdjęcia: Jan Laskowski, Scenografia: Ryszard Potocki, Kostiumy: Michelle Zahorska, Opracowanie muzyczne: Andrzej Trzaskowski, dźwięk: Józef Bartczak, montaż: Wiesława Otocka. Produkcja: Studio Filmowe Kadr. Występują: Lucyna Winnicka (Marta), Leon Niemczyk (lekarz), Teresa Szmigielówna (żona adwokata), Zbigniew Cybulski (Staszek), Helena Dąbrowska (konduktorka), Ignacy Machowski (pasażer wagonu sypialnego), Roland Głowacki (morderca), Aleksander Sewruk (adwokat), Zygmunt Zintel (pasażer cierpiący na bezsenność), Tadeusz Gwiazdowski (konduktor), Witold Skaruch (ksiądz).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. DVD 230 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Filmowcy powstania warszawskiego / Michał Tomasz Wójciuk. - Warszawa : Stowarzyszenie Filmowców Polskich, 2016. - 99 stron : ilustracje (w tym kolorowe) ; 21x29 cm.
Fragment tekstu: "Niniejsza publikacja ma na celu nie tylko przypomnienie heroicznych wyczynów powstańczych sprawozdawców, którzy, cytując Jacka Bromskiego, "w najbardziej dramatycznych okolicznościach stali się świadkami historii i wypełnili swój obowiązek pokazując najszlachetniejszy aspekt zawodu filmowca". Pragniemy także przypomnieć przyszłym pokoleniom, że w kluczowych momentach naszych dziejów współczesnych, czesto z narażeniem życia - operatorzy dokumentowali wydarzenia dla potomności, które w dużej mierze dają nam prawdziwy obraz minionych dni".
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Magazyn Książki 2253 [Magazyn] (1 egz.)
Brak okładki
Czasopismo
DVD
W koszyku
Forma i typ
Czas. 209
Ostatnio wpłynęły zeszyty:
Czytelnia: 2014 nr 7 (35), nr 8 (36), nr 9 (37), nr 10 (38), nr 11 (39), nr 12 (40), 2015 nr 1 (41), nr 2 (42), nr 3 (43), nr 4 (44), nr 5 (45), nr 6 (46), nr 7 (47), nr 8 (48), nr 9 (49), nr 10 (50), nr 11 (51), nr 12 (52), 2016 nr 1 (53), nr 2 (54), nr 3 (55), nr 4 (56), nr 5 (57), nr 6 (58), nr 7 (59), nr 8 (60), nr 9 (61), nr 10 (62), nr 11 (63), nr 12 (64), 2017 nr 1 (65), nr 2 (66), nr 3 (67), nr 4 (68), nr 5 (69), nr 6 (70), nr 7-8 (71-72), nr 9 (73), nr 10 (74), nr 2018/12-1 (76-77), 2018 nr 2 (78), nr 3 (79), nr 4 (80), nr 5 (81), nr 7-8 (83-84), nr 9 (85), nr 10 (86), nr 11 (87), nr 2019/12-1 (88-89), 2019 nr 2 (90), nr 3 (91), nr 4 (92), nr 5 (93), nr 6 (94), nr 7-8 (95-96), nr 9 (97), nr 10 (98), nr 11 (99), nr 2020/12-1 (100-101), 2020 nr 2 (102), nr 3 (103), nr 4 (104), nr 5 (105), nr 6 (106), nr 7-8 (107-108), nr 9 (109), nr 10 (110), nr 11 (111), nr 12 (112) - 2021/1 (113), 2021 nr 2 (114), nr 3 (115), nr 4 (116), nr 5 (117), nr 6 (118), nr 7-8 (119-120), nr 9 (121), nr 10 (122), nr 11 (123)
Brak okładki
Film
DVD
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. DVD 150 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej